Nudes

Portfolio: Nudes

Der Akt als Vollzug der Freiheit in der Kunst

Freiheit

Freiheit verbindet Kunst und unbedeckte Haut.

Die Bedeutung des Körpers

Mein eigenes Dasein vollzieht sich durch das Phänomen meines Leibes. Der Körper ist es auch, durch den ich dem Anderen begegne – durch Gestik, Haltung, Position, Stimme, Sinnlichkeit. Wie ich mit jemandem oder etwas umgehe, wieviel Feingefühl ich habe, wie nahe ich jemandem komme, wie ich auf andere zugehe oder mich distanziere, welche Beziehungen ich eingehe oder verweigere, entscheide und kommuniziere ich über meinen Körper.

Die Haut und der Andere

Der nackte Körper berührt durch die freie Haut existenziell relevante Themen wie Empfindsamkeit, Verletzlichkeit, Naturverbundenheit, Hingabe, Scham, (Selbst-)Vertrauen. Wenn ich nackt bin, fühle ich mich unsicher. Entweder benötige ich Vertrauen zu meinem Gegenüber, um mich nackt zu zeigen, oder Selbstvertrauen, um mich dem Gesehenwerden durch ihn zu stellen. Die Haut ist sowohl die Grenze zwischen dem Anderen und mir selbst, gleichzeitig aber auch unser Berührungspunkt, die Nähe.

Freiheit, Selbstsein und Kunst

Sich selbst zum Kunstwerk zu machen ist eine der größten Herausforderungen der menschlichen Existenz: Die Kunst braucht vor allem Freiheit, die ich als Mensch erlange, indem ich mich gegenüber den mir vorgegebenen Werten liberal verhalte. Ich selbst muss für mich alleine entscheiden, wie ich mich in Beziehung setze zu (meiner) Kultur, Nationalität, Heimat, Religion, zu den Sitten und Gebräuchen meines sozialen Umfeldes sowie zu ökonomischen Gegebenheiten. Indem ich eigenverantwortlich entscheide, welche Werte ich für mich adaptiere oder verwerfe, gestalte ich mich selbst und schaffe damit ein für andere sichtbares Bild von mir. Mit (Selbst-)Reflexion, Kreativität, Empathie, Verve, Feingefühl, Sinnlichkeit, Empfindsamkeit und Humor kann ich mein eigenes Dasein frei und eigenhändig gestalten, wie der Künstler sein Werk schafft. Der nackte Körper ist Symbol dieser Freiheit, das eigene Dasein gestalten zu können. Diesen Akt zum Thema der Kunst zu machen, bedeutet (Selbst-) Reflexion jener Freiheit.

The Nude: The Execution of Freedom in Art

Freedom unites art and bare skin. My self-being is executed by the phenomenon of my body. It is through my body that I appear to others. The way I deal with others or things, how much sensitivity I have, how close I get to others, how I get near them, which relationships I build up or refuse, all of that is essentially communicated via my body.

The naked body references topics of existential relevance such as sensuality, sensitivity, vulnerability, nature, devotion, shyness, and (self-) confidence. When I am naked, I feel insecure. I either need to trust the person who sees me or need self-confidence to show myself naked. The skin is the borderline between the other person and myself, but it also connects us to one another by enabling us to touch and be touched.

One of the biggest challenges is to create oneself like an artwork: Art requires freedom, which I seek and find as a human being joined to others by our common values. I need to decide by myself how I refer to (my) culture, nationality, religion, tradition, and the manner of my social-surrounding and economic conditions. By deciding self-responsibly which values I adopt or reject I create a picture of myself for others to see. Through (self-) reflection, creativity, empathy, verve, sensitivity, sensuality and humour I create myself as an artist creates a painting. The nude as liberated body is the starting point of that freedom. Making the act of nudity the topic of art symbolises my self-creation.

In the history of art nudes of women as objects are traditionally painted by men, the subjects. Therefore, the male painter have reached a god-like status throughout their creations. Nudes of women have shown them from a voyeuristic perspective (when the painted woman, seemingly feeling all by herself, is engrossed in her everyday activity, like taking a bath) or as an object available for the need of the onlooker. There hardly exist any nudes of men.

What I do now is that I, as a woman, paint nudes of women and men, which is very innovative and an important enrichment to feminist art and gay art:

Both sexes are very present in the pictures; they are not objectives for a voyeuristic view, but let the onlooker see their nakedness and therefore deal with their vulnerability self-consciously, without being regarded as an object for the onlooker due to their strong presence. So women are, like men, presented as strong people who feel secure in their own skin.

Men are painted by a female artist. For the first time, they become staged in art. This should be very interesting, especially for the gay-art scene.

Freiheit verbindet Kunst und unbedeckte Haut.